Tι είναι η κοινωνικο-συναισθηματική μάθηση;

Κατηγορίες

Σημαντικά νέα

Τα σχολεία αποτελούν μικρές κοινότητες και η μάθηση είναι μία διαδικασία που
επιτυγχάνεται μέσα στην κοινωνία. Οι μαθητές δεν μαθαίνουν μόνοι τους αλλά κυρίως
μέσα από τη συνεργασία τους με τους δασκάλους τους , μέσα από τη συναναστροφή με
τους συνομιλήκους τους και με την υποστήριξη της οικογένειάς τους. Έτσι, τα
συναισθήματα των μαθητών μπορούν είτε να διευκολύνουν τη μάθησή τους και τη σχολική
επιτυχία , είτε να την παρεμποδίσουν. Καθώς ,λοιπόν, οι κοινωνικοί και συναισθηματικοί
παράγοντες παίζουν τόσο σημαντικό ρόλο, τα σχολεία πρέπει να φροντίζουν και αυτή την
όψη της εκπαιδευτικής διαδικασίας προς όφελος των μαθητών.
Κοινωνικο-συναισθηματική μάθηση είναι η διαδικασία μέσω τις οποίας μαθαίνουμε να
αναγνωρίζουμε και να διαχειριζόμαστε τα συναισθήματά μας , να ενδιαφερόμαστε για τους
άλλους , να παίρνουμε καλές αποφάσεις, να συμπεριφερόμαστε με ηθική και
υπευθυνότητα, να αναπτύσσουμε θετικές σχέσεις και να αποφεύγουμε αρνητικές
συμπεριφορές. (Elias et al. 1997)Αυτά είναι σημαντικά χαρακτηριστικά που χρειάζεται να
αναπτύξουν τα παιδιά μας για να είναι επιτυχημένα όχι μόνο στο σχολείο αλλά και στη ζωή
τους.
ΠΩΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΘΕΤΙΚΑ;
Όπως προαναφέρθηκε η κοινωνικο-συναισθηματική μάθηση διδάσκει στα παιδιά να έχουν
επίγνωση του εαυτού τους και των άλλων , να λαμβάνουν υπεύθυνες αποφάσεις και να
είναι ικανά να διαχειρίζονται τον εαυτό τους και τις σχέσεις τους ώστε να προωθήσουν και
την ακαδημαϊκή τους επιτυχία. (Elias et al. 1997; Payton et al. 2000) Ως αποτέλεσμα, αυτές
οι δεξιότητες και συμπεριφορές μπορούν να βοηθήσουν τους μαθητές να αισθάνονται ότι
έχουν κίνητρο να κυνηγήσουν την επιτυχία, να πιστεύουν στη δική τους επιτυχία, να
επικοινωνούν καλά με τους δασκάλους τους, να θέτουν ακαδημαϊκούς στόχους, να
οργανώνουν τον εαυτό τους για να πετύχουν αυτούς τους στόχους, να ξεπερνούν εμπόδια ,
και ούτω καθεξής. Εν συντομία, η προσκόλλησή τους στο σχολείο και η αφοσίωσή τους στη
μάθηση μπορεί να καλλιεργηθεί ώστε όλα αυτά να οδηγήσουν σε αποτελεσματική σχολική
απόδοση.
Εξίσου σημαντικό είναι και το περιβάλλον μέσα στο οποίο ζουν και μαθαίνουν τα παιδιά.
Αποτελεσματικές κοινωνικοσυναισθηματικές δράσεις παρέχονται μέσα σε υποστηρικτικά
περιβάλλοντα , και με τη σειρά τους αυτές οι δράσεις ανακατευθύνονται στο να ενισχύσουν
εκείνους τους παράγοντες στο περιβάλλον των παιδιών που επηρεάζουν τη μάθηση, ώστε
το κλίμα να είναι υποστηρικτικό, ασφαλές και να συμβάλει θετικά στην επιτυχία των
μαθητών. (HAWKINS,1997;Learning First Alliance,2001).

(ΠΗΓΕΣ: JOSEPH E. ZINS ,MICHELLE R. BLOODWORTH, ROGER P. WEISSBERG, HERBERT J.
WALBERG, HAWKINS,ELIAS ET AL.)